Geoblog.pl    joael    Podróże    2023-Zakynthos *    Stolica wyspy
2023

Stolica wyspy

Grecja
Grecja, Zákinthos (gr. Ζάκυνθος)
Przejechano 2037 km

Od dziś śpię w Laganas, podobno imprezowej stolicy wyspy. Umówiłem się z właścicielem studia że będę o 15 na miejscu, żeby odebrać klucze. Dałem mu też wcześniej znać że dojeżdżam. Odświeżyłem się, zjadłem obiad w centrum i na późne popołudnie pojechałem na spacer do stolicy.

Auto zostawiłem za portem, bo czytałem że w stolicy ogólnie jest problem z parkowaniem auta. I faktycznie tak było. Na początek wizyty w stolicy wybrałem się do Kościoła pw. św. Dionizego, stoi on dumnie przy nadmorskiej alei, jest to jedna z niewielu budowli w mieście która przetrwała trzęsienie ziemi z 1953 roku (tu spoczywają szczątki patrona wyspy). Tuż za kościołem znajduje się Strofades Monastery - klasztor, a obok stoi wieża zegarowa. Z daleka widać jakby wieża była częścią kościoła, a tak nie jest.

Idąc dalej w kierunku głównego placu miasta (Solomos Square) mijałem liczne tawerny i targowisko miejskie. Im byłem bliżej, tym robiło się gwarniej, i więcej turystów było widać, także tych wysiadających ze statków wycieczkowych zacumowanych obok placu.

Przy tym rozległym placu rzucają się w oczy dwa duże budynki - muzeum wyspy Zakynthos oraz kościół Agios Nikolaos of Molos. Jest też budynek ratusza, okazały, z podcieniami w stylu weneckim, jednak wydaje się jakby nie stał przy placu. To takie złudzenie.

Z placu Solomos przechodzi się wąską uliczką wypełnioną restauracjami do placu św. Marka. Plac ma nieregularnych kształt trójkąta, przez co ładnie wychodzą zdjęcia. Przy tym placu stoi także była katedra Agios Markos z 1518r.). Plac przecina ulica, która z jednej strony kończy się kościołem Metropolis of Zakynthos, a w drugą przechodzi w Alexandrou Roma, z licznymi sklepikami, które stoją przy głównym trakcie handlowym miasta, częściowo wyłączonym z ruchu kołowego.

Co warto zobaczyć:
1) Kościół św. Dionizego (Ιερός Ναός Αγίου Διονυσίου)
2) Kościół Matki Bożej Objawionej (Ιερός Ναός Παναγίας Φανερωμένης)
3) Ulica Alexandrou Roma
4) Plac św. Marka
5) Muzeum Dionizosa Solomosa i Wybitnych mieszkańców
6) Plac Solomosa
7) Muzeum Bizantyjskie
8) Bibliotekę miejską
9) Kościół św. Mikołaja
10) Zamek Bochali

* mapa punktów zamieściłem jako ostatnie zdjęcie.

TRASA SPACERU

Wieczór tradycyjnie spędziłem na tarasie przy piwku Mythos, planując kolejny dzień.