Geoblog.pl    joael    Podróże    2011-Bałkany    Miasto zabytków UNESCO

Miasto zabytków UNESCO

Węgry
Węgry, Pécs

Dziś wstaliśmy wcześnie bo przed 7 rano. Śniadanie na balkonie, pakowanie auta i jedziemy do Nowego Sadu przez Pécs. 120km jechaliśmy 2h15min. Jednak nie ma to jak autostrady. Boczne drogi są zatłoczone, a do tego widzieliśmy po drodze masakryczny wypadek, gdzie tir jadący z góry zderzył się czołowo z wyprzedzającym pod górę samochodem. Z auta prawie nic nie zostało.

Dojechawszy do celu, zaparkowaliśmy w ten upał w garażu podziemnym - 380Ft / godz tuż przy deptaku Kossuth tér. Zabytkowe centrum jest dosyć małe i w zupełności 1h wystarczy żeby pospacerować. Na początek poszliśmy do centrum informacji turystycznej po mapę. Następnie przerwa na lody i kawę. Przy tym cudowny widok na meczet Gazi Kasim Paszy (wstęp 400Ft).

Kilka fotek i jedziemy dalej do Nowego Sadu przez Mohács (upał 33 stopnie). Mamy do przejechania 190km.

Trochę historii
Pécs zapisał się nie chlubnie w historii Węgier. Po bitwie pod Mohaczem (1526) wojska Sulejmana Wspaniałego obrabowały miasto, wyrżnęły mieszkańców i podpaliły miasto. W 1529 Turcy ponownie zajęli miasto, tym razem na dobre. Umocnili je i zamienili w prawdziwe wschodnie miasto. Kościoły przekształcono w meczety, budowano tureckie łaźnie i minarety, zakładano szkoły koraniczne, a rynek zamieniono na bazar. Muzułmańscy dostojnicy kierowali miastem zgodnie z zasadami Szariatu. Pécs przez z górą wiek był wyspą pokoju w ogarniętym wojną świecie. W 1664 r. wojska Mikołaja Zrińskiego dotarły do Peczu. Zriński wiedział, że nawet jeśli zajmie miasto, nie będzie mógł go utrzymać, ponieważ znalazł się w głębi tureckiego terytorium. Obrabował i podpalił miasto, zamku nie udało mu się zdobyć. Tym samym średniowieczny Pecz został zniszczony na wieki. Po 1710 roku rozpoczął się spokojniejszy okres. Rozwijał się przemysł, powstawały cechy rzemieślnicze, wybudowano nowy ratusz, rozkwitał handel i uprawa winorośli.

W mieście liczne zabytki, w tym meczety pozostałe po okupacji tureckiej (1543-1686). Pod budynkiem unikatowej katedry z 4 wieżami znajdują się wczesnochrześcijańskie katakumby z IV w n.e. Cmentarz wczesnochrześcijański w Peczu został zapisany na liście światowego dziedzictwa UNESCO w 2000 r. Liczne muzea, słynna historyczna fabryka porcelany Zsolnay'ów, najstarszy uniwersytet na Węgrzech (ufundowany w 1367 r. przez Ludwika Węgierskiego), pierwsza węgierska biblioteka publiczna (XVII w.), teatr narodowy, ogród zoologiczny, wieża telewizyjna.